Een 'Service Unavailable' melding (ofwel een 503 melding) houdt in dat jouw website teveel acties tegelijk wil uitvoeren. Dit kan ofwel een verzameling scripts zijn die allemaal tegelijk hun taken proberen uit te voeren, of een enkel script wat een zeer grote taak in één keer wil afhandelen. In dit artikel leggen we uit hoe je de oorzaak van de 503 melding kunt herkennen en aanpakken

Controleer al je plug-ins en thema's



Als je niets in de error log terugziet, ligt de oorzaak mogelijk ergens anders. Wanneer je WordPress of een ander CMS gebruikt, kun je ervoor kiezen om alle plug-ins en thema's op jouw website uit te schakelen en deze hierna stuk voor stuk weer in te schakelen.

Na elke plug-in en elk thema die je inschakelt, bezoek je jouw website opnieuw en controleer je of je via dezelfde acties de 503 melding weer ziet verschijnen. Als dit niet het geval is, schakel je de volgende plug-in of thema in tot je de foutmelding weer tegenkomt. De ingeschakelde plug-in of thema die de 503 melding laat tonen is in de meeste gevallen de boosdoener.

Kijk vervolgens na of er updates beschikbaar zijn voor de plug-in of thema. Mocht dat niet zo zijn, probeer dan een alternatieve plug-in of thema te vinden.

Optimaliseer je website



Mocht het uit- en inschakelen van plug-ins en thema's geen uitkomst bieden, dan zal het nodig zijn om dieper in de code van de website zelf te duiken en deze te optimaliseren. Gelukkig heb je bij Wordpress en andere grotere CMS systemen de optie om een caching plug-in te gebruiken die een gedeelte van dit werk van je afneemt. Voorbeelden voor WordPress zijn de plug-ins 'WP Fastest Cache' en 'W3 Total Cache'. Deze kun je via jouw Wordpress dashboard naar wens installeren.

Met behulp van de website https://gtmetrix.com/ kun je een heleboel tips vinden over optimalisatie van jouw website. Je zult niet al het advies kunnen volgen (serverinstellingen van je webhostingpakket bijvoorbeeld), maar vanuit hier zul je een flinke slag kunnen maken om jouw website te optimaliseren.