Als je mail van ons hebt kun je te maken krijgen met spam. Het kan ook voorkomen dat mail van jou (onterecht) wordt gezien als spam. In dit artikel leggen we uit hoe je dit voorkomt en verhelpt.

Inhoudsop

Vermijd trigger woorden

Spamfilters zijn vaak getraind op bepaalde woorden. Probeer deze te voorkomen in je mail. Vooral in de onderwerp regel.

  • Verkoop, sale, deal, gratis
  • Overdadig veel uitroeptekens en hoofdletters
  • Valuta tekens zoals $ en €
  • Lange lijsten met prijzen
  • Linkjes; vooral als het een URL is en geen hyperlink

Regelgeving ACM

De Autoriteit Consument en Markt heeft deze regels voor het versturen van commerciële mail. Het is sowieso verplicht om je hier aan te houden maar het voorkomt ook dat mail (terecht) wordt gefilterd als spam. 

  1. Er is uitdrukkelijke toestemming van de ontvanger vóórdat het berichten  wordt gestuurd.
  2. De ontvanger kan e zien dat wie de afzender is.
  3. De ontvanger kan zich probleemloos afmelden.

Veilige lijst

Verstuur je regelmatig mail naar bijvoorbeeld klanten die daar zelf om verzocht hebben? Bijvoorbeeld een nieuwsbrief of updates met aanbiedingen. Dan kun je als tip meegeven om jouw adres als veilig te markeren. De meeste spamfilters en maildiensten hebben een witte lijst of veilige lijst waar je een afzender op kunt zetten zodat de mail altijd aankomt.

Plain text

Een mail met HTML code kan ook gemakkelijk in de spam terechtkomen. Maak altijd een plain text versie beschikbaar van de mail. Je kunt deze meesturen met de HTML versie.

Overige tips:

  • Stuur een goed gevormde HTML voor e-mail
  • Vermijd e-mails met alleen afbeeldingen
  • Doe je best om de afbeeldingen te optimaliseren
  • Neem minimaal twee regels tekst op voor elke afbeelding die in de e-mail wordt gebruikt